सीधे मुख्य सामग्री पर जाएं

छाप तिलक सब छीनी रे .....

Ustad Nusrat Fateh Ali renders a qawwali, here. 

Logic and structured approach has its limitations. Things that are not explained by a structured approach are easily conveyed through a play, poetry or a song. When I watch a play or listen to a song, or read a poem, I am amazed by such a grasp of human emotions and feelings.

One more thing. If one wants to understand love, bhakti or even have a glimpse of these ideas, one needs a “feminine” heart. The all-conquering superman will lose out in this realm. That is why Bhakts and Sufis have visualised themselves as a love lorn female, completely immersed in the beloved.

खुसरो रैन सुहाग की, जो मैं जागी पी के संग। 

तन मोरा मन पिया का, जो दोनों एक ही रंग।। 

खुसरो दरिया प्रेम का जो उल्टी वाकी धार!

जो उबरा सो डूब गया; जो डूबा वो पार!!

छाप तिलक सब छीनी रे मोसे नैना मिलाइके……

(Translation: When I woke up after a blissful night with my beloved, I was a changed person. My body and heart of my lover were now connected. In other words, I lost my heart and now the heart of my beloved resides in my body.

The poet says that the flow of this river of love is unique, and its pattern is opposite to that of a conventional river. The person who immerses and drowns in it, ultimately goes through, while a person who tries to bypass it, actually misses the entire point. 
After meeting the lover all external achievements, qualifications, and rituals are of no use.)

Detailed Explanation:

The poet says: After a blissful time with the beloved, when I awoke, the feeling could not be expressed in words. Something changed within me. Externally I was the same, but from inside “I” was no more in control. I lost control. “My heart” is no longer mine. My beloved now guides me.

The poet further says that the ways of love are irrational. In the rational world, individuality and effort lead to success, but in this realm, losing “self”, losing “ego”, submission and surrender ensures that one realizes eternal bliss.

O lover only after meeting you, I have realized the uselessness of external rituals, embellishments, achievements, and honorifics. Now I no longer identify myself with my position or even this body. I have lost myself and gained you.   

So the level of identification with the beloved is to the extent there is no separation between lover and the loved (a third person may see two bodies, but the lover herself can see no separation).

टिप्पणियाँ

इस ब्लॉग से लोकप्रिय पोस्ट

आज जाने की ज़िद ना करो ....

यू tube : https://www.youtube.com/watch?v=hBvdIsBmQ6g फरीदा खानम साहिबा का यह गीत बड़ा सम्मोहक है. श्रृंगार रस से ओतप्रोत यह गीत, बड़ा “suggestive” है. शब्दों के बीच में फरीदा जी एक ऐसा भाव व्यक्त कर दे रही हैं जो किसी को भी आकर्षित कर ले. इस गीत की खूबसूरती यही है कि कुछ प्रत्यक्ष नहीं कहा जा रहा है. बस एक संकेत दिया जा रहा है; यह संकेत बड़ा feminine है, बड़ा प्रलोभी है, और जानबूझ कर दिया जा रहा है! कोई भूल न करे; यह मासूम प्रेम का गीत नहीं है और न ही विरह का गीत है !! बहुत ही खूब गाया है!!

तुम मुझे भूल भी जाओ तो ये हक़ है तुमको......

तुम मुझे भूल भी जाओ तो ये हक़ है तुमको मेरी बात और है मैंने तो मुहब्बत की है मेरे दिल की मेरे जज़बात की कीमत क्या है उलझे-उलझे से ख्यालात की कीमत क्या है मैंने क्यूं प्यार किया तुमने न क्यूं प्यार किया इन परेशान सवालात कि कीमत क्या है तुम जो ये भी न बताओ तो ये हक़ है तुमको मेरी बात और है मैंने तो मुहब्बत की है तुम मुझे भूल भी जाओ तो ये हक़ है तुमको ज़िन्दगी सिर्फ़ मुहब्बत नहीं कुछ और भी है ज़ुल्फ़-ओ-रुख़सार की जन्नत नहीं कुछ और भी है भूख और प्यास की मारी हुई इस दुनिया में इश्क़ ही एक हक़ीकत नहीं कुछ और भी है तुम अगर आँख चुराओ तो ये हक़ है तुमको मैंने तुमसे ही नहीं सबसे मुहब्बत की है तुम अगर आँख चुराओ तो ये हक़ है तुमको तुमको दुनिया के ग़म-ओ-दर्द से फ़ुरसत ना सही सबसे उलफ़त सही मुझसे ही मुहब्बत ना सही मैं तुम्हारी हूँ यही मेरे लिये क्या कम है तुम मेरे होके रहो ये मेरी क़िस्मत ना सही और भी दिल को जलाओ ये हक़ है तुमको मेरी बात और है मैंने तो मुहब्बत की है तुम मुझे भूल भी जाओ तो ये हक़ है तुमको (श्री साहिर लुधियानवी)

मुहाजिर नामा (मुन्नवर राणा ) Muhajir Nama - By Munawwar Rana

मुहाजिर हैं मगर हम एक दुनिया छोड़ आए हैं, तुम्हारे पास जितना है हम उतना छोड़ आए हैं । कहानी का ये हिस्सा आज तक सब से छुपाया है, कि हम मिट्टी की ख़ातिर अपना सोना छोड़ आए हैं । नई दुनिया बसा लेने की इक कमज़ोर चाहत में, पुराने घर की दहलीज़ों को सूना छोड़ आए हैं । अक़ीदत से कलाई पर जो इक बच्ची ने बाँधी थी, वो राखी छोड़ आए हैं वो रिश्ता छोड़ आए हैं । जो इक पतली सड़क उन्नाव से मोहान जाती है, वहीं हसरत के ख़्वाबों को भटकता छोड़ आए हैं । यक़ीं आता नहीं, लगता है कच्ची नींद में शायद, हम अपना घर गली अपना मोहल्ला छोड़ आए हैं । हमारे लौट आने की दुआएँ करता रहता है, हम अपनी छत पे जो चिड़ियों का जत्था छोड़ आए हैं । हमें हिजरत की इस अन्धी गुफ़ा में याद आता है, अजन्ता छोड़ आए हैं एलोरा छोड़ आए हैं । सभी त्योहार मिलजुल कर मनाते थे वहाँ जब थे, दिवाली छोड़ आए हैं दशहरा छोड़ आए हैं । हमें सूरज की किरनें इस लिए तक़लीफ़ देती हैं, अवध की शाम काशी का सवेरा छोड़ आए हैं । गले मिलती हुई नदियाँ गले मिलते हुए मज़हब, इलाहाबाद में कैसा नज़ारा छोड़ आए हैं । हम अपने साथ तस्वीरें तो ले आए